fbpx

Trendy i inspiracje w komunikacji 2024: oczami zespołu Inntu

Julia Lorenc
wtorek, 31 grudnia 2024 Poradniki

Rok 2024 przyniósł wiele zmian i wyzwań w świecie komunikacji. To czas, w którym tradycyjne metody łączyły się z nowymi technologiami, a autentyczność i ludzka perspektywa zyskały na znaczeniu. Jako zespół Inntu mieliśmy okazję obserwować te zmiany z bliska i dostosowywać nasze podejście do komunikacji. Postanowiliśmy podzielić się naszymi refleksjami – oto, co wpłynęło na naszą pracę w mijającym roku.

Dominika

„W 2024 roku szczególnie zauważyłam, jak ważne jest wykorzystywanie ludzkich twarzy i postaci w komunikacji i marketingu. Konsumenci szukają emocji, autentyczności i historii, które rezonują z ich doświadczeniami. Twarze nie tylko nadają marce ludzki wymiar, ale też budują zaufanie i sprawiają, że łatwiej się z nią utożsamić.”

Małgorzata

„Najmocniejszą inspiracją, która wpłynęła na moją pracę i sposób komunikacji również poza nią, jest prosty język. Takie proste, a zarazem dość trudne. Jesteśmy zapętleni w tworzeniu wymyślnych opisów, skomplikowanych zdań. W ten sposób gubimy istotę tego, co chcemy opowiedzieć. W centrum naszej komunikacji powinien być odbiorca, a najważniejszy przekaz musi być od razu widoczny. Jest to możliwe dzięki przejrzystej, zrozumiałej i partnerskiej komunikacji. I to najbardziej do mnie przemawia.”

Alina

„Wszyscy mówią o erze AI, video, podcastów. Ale ciągle, jeśli chcesz coś na pewno osiągnąć – najlepszy jest kontakt osobisty, ludzka relacja, zrozumienie drugiej osoby i – oryginalna myśl. To nie tylko doświadczenie tego roku, ale też prognoza: public relations mają ciągle piękną przyszłość przed sobą. Ludzie lubią po ludzku, choć czasem to trudne.”

Karolina

„Tak już się zrobiło, że codziennie bombardowani jesteśmy nowymi wiadomościami i przeróżnymi treściami. W tej masie nieustannie wyskakujących powiadomień, umiejętność efektywnego komunikowania się wydaje się być kluczową kompetencją. Oczywiście niezwykle ważnym jest dokładne określanie tego, co chcemy przekazać, dobór środków, ale nie zapominajmy o byciu otwartym na informację zwrotną od tych, do których mówimy.”

Patrycja

„Z radością odkryłam, że komunikaty, które obserwowałam w 2024 roku, skupiały się na klientach – ich problemach i tym, jak można je rozwiązać. Wychwalanie usług i produktów pojawiało się na końcu, w tle. Najważniejszy był klient i jego wyzwania. To podejście przypomniało mi, dlaczego kiedyś zafascynował mnie marketing. Dlatego cieszy mnie powrót do korzeni – do rozmowy, budowania relacji i pomagania klientom w rozwiązywaniu ich wyzwań.”

Jakub

„Sądzę, że jednym z największych trendów, jakie zaobserwowałem w 2024 roku, była potrzeba poparcia, „autorytetu” w komunikacji. I nie mówię tu wcale o profesjonalistach czy też specach w swoich dziedzinach – mam na myśli dane i cytaty. Ich stosowanie bardzo ułatwia czytelnikom i odbiorcom określonych treści ich odbiór, dzięki czemu znacznie łatwiej tworzy się relację między twórcą i odbiorcą.”

Maciej

„Baw się! To hasło napędzało mnie przez ostatnie miesiące. Nic nowego? Nie szkodzi!

Baw się – a więc zamiast wysyłać powiadomienia na czacie i zapraszać do wspólnych dokumentów na Sharepoincie, buduj problemy z klocków, wizualizuj układając zdjęcia, „mów rękami”, pokazuj. Jeśli chcesz być zrozumiany, organizuj warsztaty, spotykaj się. Sięgaj bezpośrednio do człowieka, nie do jego maila.

Bawiłem się w tym roku wyjątkowo – nie tylko z wyboru, ale i z konieczności. Od ponad 30 lat tworzę treści: wymyślam historie i sposoby dotarcia do człowieka z komunikatem. Od kiedy treść może błyskawicznie wygenerować maszyna (i to coraz lepszą treść!), szukam po raz kolejny swojego miejsca w świecie porozumiewania się.

I odkrywam, że choć maila napisze za nas dziś Chat GPT, a raport z danych firmowych sporządzi Copilot, to nikt i nic na razie nie ruszy nas tak, jak kontakt z żywym człowiekiem i ciekawość, co ma do powiedzenia.

Właśnie dlatego najważniejsze było dla mnie odkrycie, że bezpośrednie działanie i kontakt, najlepiej twarzą w twarz, to dziś klucz do współpracy. Z liczby warsztatów LEGO czy Art Insight, które poprowadziłem ostatnio widać, że nie jestem w tym osamotniony.”

Julia

„Krótkie, często zabawne treści wideo promujące marki pozostają na topie już od kilku lat. W 2024 roku zauważalnie więcej firm zaczęło angażować się w trendy dominujące na TikToku. Sukces jednej firmy w oparciu o popularny trend nie oznacza jednak, że sprawdzi się to w przypadku innych. Skuteczność zależy od spójności z charakterem marki i jej odbiorcami.”

Grażyna

“LESS NOISE, MORE HELP, MORE HOPE – z raportu Grayling Creating Advantage in 2024 to moja inspiracja zawodowa 2024. „Bliżej ludzi, prosto i szczerze” – taka idea towarzyszyła mi w komunikacji, którą tworzyłam w 2024 roku. I cały czas chcę tworzyć taką: by ludzie ją lubili, by przekaz był jasny, a autentyczność budowała relacje z klientami, interesariuszami, współpracownikami. AI mi w tym nie przeszkodzi!”

Hubert

„Jasny cel w komunikacji wciąż wydaje się kluczowy. Może być ambitny, ale powinien być wykonalny. To niby banalne, ale wiele firm nie jest w stanie określić czego chcą. Najczęściej wielu, często wykluczających się rzeczy – widocznie zmienność świata wpływa na niepewność decyzji. To się nie zmienia, a nawet pogłębia. Świadomość tego, do czego się dąży jest niezbędna, by tam dojść. Czasami trzeba im w tym pomóc.”

Mijający rok pokazał, jak wiele różnych podejść i inspiracji można odnaleźć w komunikacji. Od powrotu do prostoty i autentyczności, przez wykorzystanie nowoczesnych technologii, aż po znaczenie relacji międzyludzkich. Jedno pozostaje niezmienne – w centrum komunikacji zawsze stoi człowiek. To właśnie ta ludzka perspektywa nadaje przekazowi prawdziwą wartość.