Konferencja prasowa – po co?
Konferencja prasowa jest jednym z narzędzi bezpośredniego kontaktu z mediami. Umożliwia jednoczesne przekazanie informacji licznej grupie dziennikarzy. Warto pamiętać, że powinna być ona narzędziem do osiągnięcia zakładanego celu, a nie celem samym w sobie.
Organizując konferencję prasową pierwszym pytaniem, które powinniśmy sobie zadać, jest: Po co? To wydarzenie musi mieć dobry powód. Ważny dla firmy, a przede wszystkim dla mediów. Po to, żeby ich przedstawiciele nie wyszli z konferencji z poczuciem zmarnowanego czasu.
W decyzji, czy organizować konferencję prasową, pomocne będą dodatkowe pytania:
- Czy temat nadaje się na newsa i jest wartościowy?
- Czy temat wymaga pogłębienia, ponieważ np. jest zbyt złożony? Czy nie wystarczy sam komunikat prasowy?
- Czy konferencja będzie miała wartości dodane, np. możliwość zadania pytań lub porozmawiania z ekspertami?
Nie muszę chyba dodawać, że na każde pytanie odpowiedź powinna brzmieć „tak”.
Co może być powodem do zorganizowania konferencji prasowej?
Konferencję prasową powinniśmy zorganizować, kiedy mamy coś ciekawego i ważnego do zakomunikowania – nie tylko z punktu widzenia firmy, ale przede wszystkim opinii publicznej i mediów. Może to być np. zakończenie ważnego projektu lub przyjęcie nowego programu działania, które są ważne dla otoczenia zewnętrznego przedsiębiorstwa. To także dobre narzędzie do przedstawienia tematów trudnych, np. z punktu widzenia technologicznego lub biznesowego, które ciężko wyjaśnić w zwięzłej informacji prasowej.
Ważnym powodem do zorganizowania konferencji prasowej jest sytuacja kryzysowa. Wydarzenie zagwarantuje przekazanie spójnego, najświeższego komunikatu, a także przedstawienie stanowiska instytucji czy firmy w danym temacie.
Nie powinniśmy zapominać, że konferencja prasowa jest również jednym ze sposobów na nawiązanie relacji z dziennikarzami, a także możliwością poznania ich potrzeb. Dlatego warto dopuścić ich do głosu w sesji Q&A lub umożliwić im porozmawianie z przedstawicielami lub zarządem firmy czy z ekspertami.
Inne formy spotkań z dziennikarzami
Mówiąc o konferencji prasowej, nie sposób nie wspomnieć o briefingu prasowym, który jest również formą spotkania z dziennikarzami. Jest krótszy niż konferencja, ma uproszczony charakter, streszcza to, co w danym momencie jest najważniejsze w danej organizacji. Służy przekazywaniu zwięzłych informacji lub stanowiska w danej sprawie.
Drugim rodzajem bezpośredniego kontaktu z dziennikarzami są spotkania prasowe w terenie, podczas których można zaprezentować np. postęp w budowie ważnego obiektu lub pokazanie działań klienta w czasie rzeczywistym.
Dla jednego z naszych klientów z branży ciepłowniczej zorganizowaliśmy spotkanie z dziennikarzami z okazji demontażu napowietrznej magistrali ciepłowniczej. Prace prowadzone były nocą, ponieważ trzeba było zatrzymać ruch drogowy. To trudne technologicznie działanie przyciągnęło dziennikarzy, którzy mieli okazję porozmawiać z zarządem firmy, a przedstawiciele działów foto wykonali unikatowe i atrakcyjne zdjęcia.
Podsumowując
Myśląc o konferencji lub briefingu prasowym należy przede wszystkim mieć dobry powód – istotny dla mediów i opinii publicznej, a nie tylko dla firmy czy instytucji. Jeżeli takowy występuje, to nie pozostaje nic innego niż przystąpić do organizacji wydarzenia, co opiszemy w kolejnym artykule.